REHABILITACJA W OŚRODKU DZIENNYM
Jest dla Ciebie jeżeli niepokoi Cię, że Twoje dziecko:
- układa się asymetrycznie, stale patrzy w jedna stronę i wygina się
- nadmiernie odgina główkę do tyłu
- silnie zaciska piąstki i pręży nóżki
- niechętnie leży na brzuszku
- ma drżenie kończyn.
Podczas usprawniania stosuje się zabiegi rehabilitacyjne klasycznymi metodami w ramach indywidualnie dobranego programu dostosowanego do jednostki chorobowej, wieku dziecka i jego możliwości współpracy z terapeutą, tj.:
- diagnoza fizjoterapeutyczna
- kinezyterapia metodą redukcji nerwowo-mięśniowej metodą Vojty, NDT Bobath,
- fizykoterapia.
Do terapii kwalifikowane są dzieci z:
- grup wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego
- wrodzonymi wadami rozwojowymi układu nerwowego np. Przepukliny oponowo rdzeniowe, wrodzone wodogłowie, małogłowie
- chorobami metabolicznymi układu nerwowego
- zaburzeniami koordynacji ruchowej pochodzenia centralnego
- zespołem mikro zaburzeń czynności mózgu z wyłączeniem zespołów nadpobudliwości psychomotorycznej
- zespołami aberracji chromosomów (np. zespół Downa)
- trwałymi dysfunkcjami aparatu ruchu np. MPD, miopatia, zaniki nerwowo-mięśniowe, następstwo chorób urazowych i zapalnych
- zaburzeniami integracji sensorycznej
- nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym o ustalonej lub bez ustalonej etiologii
- wrodzonymi wadami rozwojowymi.
Terapia zajęciowa polega na usprawnianiu fizycznym i psychicznym poprzez wykonywanie różnych zajęć. Mogą one mieć charakter zajęć manualnych lub też zajęć umysłowych. Dobierane są one w taki sposób, aby ich wykonywanie usprawniało uszkodzoną czynność organizmu oraz pozytywnie oddziaływało na stan psychiczny. Celem zajęć jest wyrównywanie braków i ograniczeń psychofizycznych:
- doskonalenie pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnych, kształcenie zdolności ruchów precyzyjnych i dokładnych,
- wydłużanie okresu koncentracji uwagi,
- ćwiczenia percepcji słuchowej,
- ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik,
- poprawa komunikacji interpersonalnej,
- rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych,
- kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną
- niwelowanie napięć emocjonalnych .
W ramach rehabilitacji dzieci i rodzice współpracują również z psychologiem, którego zadaniem jest:
- diagnoza psychologiczna rozwoju psychoruchowego dziecka od pierwszego miesiąca życia
- wspomaganie rozwoju psychicznego małego dziecka
- terapia stymulująca rozwój dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, wadami genetycznymi, z niepełnosprawnością intelektualną
- wsparcie, porady dla rodziców z trudnościami rozwojowymi.